Feilsøking Zaptec Pro i borettslag
Her er noen tips og veilednings trinn hvis du bor i borettslag og har Zaptec Pro

Hva betyr autentisering?
Autentisering er prosessen der systemet bekrefter identiteten til en bruker før lading kan starte. Dette kan gjøres ved hjelp av Zaptec-appen eller en RFID-brikke.
- Zaptec-app: Last ned appen via App Store eller Google Play, opprett en konto og koble til din ladestasjon ved å følge instruksjonene i appen.
- RFID-brikke: Du kan bruke dine egne RFID- kort. (Bankkort/ adgangskort ol) Dersom du ønsker en dedikert RFID- brikke så kan du kontakte oss, styret eller borettslagets ladeansvarlig for å få tildelt en brikke og hjelp med registrering
- Ladebrikke parres opp av eier av ladestasjon. Dette gjøres i Zaptec appen.
Hva betyr fargekodene på ladestasjonen?
- Grønn: Klar til bruk.
- Blå: Lading pågår.
- Rød: Feil eller avbrutt tilkobling.
- Gul: Autentisering pågår (kobler til bruker/bil).
- Lilla: Systemet er i ventemodus eller under oppdatering.
- Ingen lys: Lader er deaktivert eller ikke på nett. (Aktiver lader på APP)
Ladekabelen sitter fast – hva gjøres?
- Slå av tenningen, gå ut og lås bilen.
- Lås opp bilen med bilnøkkel – kabelen låses vanligvis av bilen.
- Prøv nå å ta ut kabel fra bilen deretter ladestasjonen.
- Prøv å låse opp kabelen via Zaptec-appen.
- Kontakt Zaptec Support ved behov. Tlf. 919 06 768
Send oss en henvendelse – Zaptec Hjelpesenter
Ladestasjonen lyser rødt – hva betyr det?
- Dette tyder på at enten laderens sikring har gått eller at det er en feil på laderen,
Se relevante videoer: - Sjekk status i Zaptec-appen om du har tilgang.
- Test gjerne med en annen ladekabel og/eller bil.
- Kontakt Zaptec Support på 919 06 768 eller Send oss en henvendelse – Zaptec Hjelpesenter
- Vi kan skaffe nøkkel/ dekselåpner om ønskelig mot et tillegg.
Ladestasjonen starter ikke lading – hva kan være galt?
- Se fargekodene for feildiagnostikk.
- Kontroller at kabelen er koblet riktig.
- Sjekk at autentisering er gjennomført. (Om aktuelt)
- Sjekk ladeinstillinger i bilen (hvis den er satt til smartlading ol.)
Ladestasjonen er ikke på nett – hva gjør vi?
- Be styret eller forretningsfører sjekke at internettabonnementet for borettslaget er betalt og aktivt.
- Dersom det er et PLC-anlegg:
⚠️ Viktig: Følgende fremgangsmåte må kun utføres av sakkyndig personell eller personer med godkjent tilgang til det elektriske anlegget.
- Slå av sikringen til ladestasjonene og til PLC-modulen i noen minutter.
- Kontroller at alle lys på ladestasjoner og PLC slukker.
- Slå sikringene på igjen.
- Ved rødt blinkende lys i PLC-modulen er forbindelsen vanligvis gjenopprettet. (Det er 3 dioder. Grønt – rødt blinkende – grønt.)
- Dersom dette ikke løser problemet, kontakt Zaptec Support for videre feilsøking.
Send oss en henvendelse – Zaptec Hjelpesenter
- Bilen min lader ikke lenger – hva kan være årsaken?
- Kontroller at det er grønt lys i laderen.
- Sjekk at ladekabelen er tilkoblet korrekt i både bil og stasjon.
- Prøv å bruke en annen kabel eller lad en annen bil for å feilsøke.
- Sjekk appen for feilmeldinger eller status.
- Kontakt Zaptec Support hvis problemet vedvarer.
Send oss en henvendelse – Zaptec Hjelpesenter
Jeg ønsker å låse ladekabelen fast til stasjonen – hvordan gjør jeg det?
- Dette gjøres i Zaptec-appen eller i portalen. Se etter innstillingen «Lås ladekabel til ladestasjonen».
Jeg skal flytte – ny eier skal overta laderen. Hva gjør jeg?
- Styreleder eller administrator kan overføre eierskap. Ta kontakt med styreleder om du er usikker på hvem som er administrator.
- Alternativt kan vi gjøre det for deg, mot en kostnad. Dette dekker innlogging i portalen, lokalisering av ladestasjonen og endringer.
Jeg ønsker å ta med laderen til ny bolig – er det mulig?
Ja, vi tilbyr dette som en komplett tjeneste:
- Demontering av lader og oppmøte.
- Montering på ny adresse (inntil 50 km reisevei).
- Montering av bakplate, avtappingsmodul og kabling.
- Alt arbeid, konfigurering, transport og dokumentasjon inkludert.
Jeg trenger flere ladebrikker – hvordan bestiller jeg?
- Du kan bruke app eller RFID-brikker.
- Standard RFID-brikker kan pares med stasjonen (eks. treningskort, bankkort).
- Les mer: Hvordan legge til RFID/NFC-brikke – Zaptec Hjelpesenter
Hvilken ladehastighet kan jeg få?
- Ladehastigheten avhenger av bilens kapasitet og tilgjengelig strøm i anlegget.
- Typisk vil Zaptec Pro kunne levere mellom 3,7 kW og opptil 22 kW.
- Effekten tilpasses automatisk basert på tilgjengelig effekt i anlegget.
- EL-bilen kan i tillegg ha sine begrensninger når det gjelder hjemmelading.
Kontakt Zaptec Support
- Nettside: www.zaptec.com
- E-post: support@zaptec.com
- Telefon: 919 06 768
- Deres supportlenke: Send oss en henvendelse – Zaptec Hjelpesenter