Zaptec Pro
Hva betyr autentisering?

Autentisering er prosessen der systemet bekrefter identiteten til en bruker før lading kan starte. Dette kan gjøres ved hjelp av Zaptec-appen eller en RFID-brikke.

  • Zaptec-app: Last ned appen via App Store eller Google Play, opprett en konto og koble til din ladestasjon ved å følge instruksjonene i appen.
  • RFID-brikke: Du kan bruke dine egne RFID- kort. (Bankkort/ adgangskort ol) Dersom du ønsker en dedikert RFID- brikke så kan du kontakte oss, styret eller borettslagets ladeansvarlig for å få tildelt en brikke og hjelp med registrering
  • Ladebrikke parres opp av eier av ladestasjon. Dette gjøres i Zaptec appen.

     
Hva betyr fargekodene på ladestasjonen?
  • Grønn: Klar til bruk.
  • Blå: Lading pågår.
  • Rød: Feil eller avbrutt tilkobling.
  • Gul: Autentisering pågår (kobler til bruker/bil).
  • Lilla: Systemet er i ventemodus eller under oppdatering.
  • Ingen lys: Lader er deaktivert eller ikke på nett. (Aktiver lader på APP)

 

Ladekabelen sitter fast – hva gjøres?
  1. Slå av tenningen, gå ut og lås bilen.
  2. Lås opp bilen med bilnøkkel – kabelen låses vanligvis av bilen.
  3. Prøv nå å ta ut kabel fra bilen deretter ladestasjonen.
  4. Prøv å låse opp kabelen via Zaptec-appen.
  5. Kontakt Zaptec Support ved behov. Tlf. 919 06 768

Send oss en henvendelse – Zaptec Hjelpesenter

Ladestasjonen lyser rødt – hva betyr det?

 

Ladestasjonen starter ikke lading – hva kan være galt?
  • Se fargekodene for feildiagnostikk.
  • Kontroller at kabelen er koblet riktig.
  • Sjekk at autentisering er gjennomført. (Om aktuelt)
  • Sjekk ladeinstillinger i bilen (hvis den er satt til smartlading ol.)

 

Ladestasjonen er ikke på nett – hva gjør vi?
  • Be styret eller forretningsfører sjekke at internettabonnementet for borettslaget er betalt og aktivt.
  • Dersom det er et PLC-anlegg:

⚠️ Viktig: Følgende fremgangsmåte må kun utføres av sakkyndig personell eller personer med godkjent tilgang til det elektriske anlegget.

  1. Slå av sikringen til ladestasjonene og til PLC-modulen i noen minutter.
  2. Kontroller at alle lys på ladestasjoner og PLC slukker.
  3. Slå sikringene på igjen.
  4. Ved rødt blinkende lys i PLC-modulen er forbindelsen vanligvis gjenopprettet. (Det er 3 dioder. Grønt – rødt blinkende – grønt.)
  • Dersom dette ikke løser problemet, kontakt Zaptec Support for videre feilsøking.

    Send oss en henvendelse – Zaptec Hjelpesenter
     
  • Bilen min lader ikke lenger – hva kan være årsaken?
  • Kontroller at det er grønt lys i laderen.
  • Sjekk at ladekabelen er tilkoblet korrekt i både bil og stasjon.
  • Prøv å bruke en annen kabel eller lad en annen bil for å feilsøke.
  • Sjekk appen for feilmeldinger eller status.
  • Kontakt Zaptec Support hvis problemet vedvarer.

Send oss en henvendelse – Zaptec Hjelpesenter

Jeg ønsker å låse ladekabelen fast til stasjonen – hvordan gjør jeg det?
  • Dette gjøres i Zaptec-appen eller i portalen. Se etter innstillingen «Lås ladekabel til ladestasjonen».

 

Jeg skal flytte – ny eier skal overta laderen. Hva gjør jeg?
  • Styreleder eller administrator kan overføre eierskap. Ta kontakt med styreleder om du er usikker på hvem som er administrator.
  • Alternativt kan vi gjøre det for deg, mot en kostnad. Dette dekker innlogging i portalen, lokalisering av ladestasjonen og endringer.

 

Jeg ønsker å ta med laderen til ny bolig – er det mulig?

Ja, vi tilbyr dette som en komplett tjeneste:

  • Demontering av lader og oppmøte.
  • Montering på ny adresse (inntil 50 km reisevei).
  • Montering av bakplate, avtappingsmodul og kabling.
  • Alt arbeid, konfigurering, transport og dokumentasjon inkludert.

 

Jeg trenger flere ladebrikker – hvordan bestiller jeg?

 

Hvilken ladehastighet kan jeg få?
  • Ladehastigheten avhenger av bilens kapasitet og tilgjengelig strøm i anlegget.
  • Typisk vil Zaptec Pro kunne levere mellom 3,7 kW og opptil 22 kW.
  • Effekten tilpasses automatisk basert på tilgjengelig effekt i anlegget.
  • EL-bilen kan i tillegg ha sine begrensninger når det gjelder hjemmelading.

 

Kontakt Zaptec Support